© 2014 - 2022, GunstigForbrukslån.no, Alle rettigheter forbeholdt Walle Inter Media AS. - Kontakt oss - Sidekart
Annonse
Forbrukslån Guide
Forbrukslån tips
Tips til en god natts søvn
Ingenting er mer irriterende enn å ligge våken i sengen hele natten lang. Mange nordmenn sliter med søvnløse netter, og kvinner er mer plaget enn menn. Søvn påvirker hele kroppen og nok søvn er viktig for å føle seg sunn og frisk. Når vi sover, skjer det mange viktige prosesser som påvirker helsen.

For eksempel har det en påvirkning på energibalansen, humøret og immunforsvaret. Det er derfor en god natts søvn er veldig viktig! I denne artikkelen kommer vi med gode tips om hvordan du kan sove bedre gjennom natten.

Valg av seng
Valg av seng har mye å si for om du sover godt om natten. Det er viktig å finne den beste sengen for en god natts søvn. En god seng følger kroppen og lar skuldre og hofter komme nedi samtidig som den fyller konturene. På denne måten hviler kroppen godt og får en god puls.

Stå opp til samme tid hele uken
Ifølge forskere sover vi best hvis vi holder oss til en fast leggetid og står opp til samme tid hver dag. En god og stabil døgnrytme er derfor veldig viktig. Sliter du med søvn i ukedagene, kan det være fristende å sove ekstra lenge i helgen for å ta igjen søvn.

Men dette er noe du helst bør unngå. Det er viktig å være disiplinert i begynnelsen, så vil kroppen etterhvert venne seg til døgnrytmen. På denne måten vil du være sliten og trøtt på kvelden og uthvilt på dagen.

Reduser skjermtid før leggetid
Mange er fristet til å se en episode til av en serie, eller sjekke sosiale medier en siste gang like før de legger seg. Plutselig har det gått en time, og klokken har blitt mye. Det anbefales ikke å se på skjermen før leggetid.

Studier viser at lyset fra skjermene gjør deg mer våken og krever konstant hjerneaktivitet. Vårt tips er derfor å legge bort mobilen eller PC-en minst en time før du skal legge deg.

Ikke bruk soverommet som kontor
Soverommet er til å soves i, ikke brukes som et kontor eller en spisestue. Det er sikkert fristende å se på TV-serier eller spise mat i sengen. Men soverommet skal holdes fritt for duppedingser og mat. Dette gjør det lettere for hjernen å bli innstilt på å sove.

Få 30 minutter daglys om dagen
I mørketiden kan det søvnsenteret i hjernen vår bli forvirret. Nordmenn kjenner seg ofte søvnige på ettermiddagen, men våken på kvelden. Å være ute i daglys minst 30 minutter om dagen er viktig for å opprettholde døgnrytmen.

Dette vil hjelpe til med søvnen. Hvis du ikke får nok sollys om dagen, kan det være en idé å investere i en lyslampe.
Nyeste artikler
Mest populære forbrukslån
Forbrukslån
Gunstig forbrukslån
VELG KATEGORI

Modus Finans
Axo.no - Refinansiering opp til 500 000